خردایش فرآیندی است که طی آن مواد معدنی در مراحل مختلفی از جمله سنگ شکنی و آسیا به محصولی با ابعاد مورد نظر تبدیل می شوند تا نه تنها حمل و نقل آن به مراحل بعدی ساده تر شود، بلکه دستیابی به درجه آزادی که مهم ترین اهداف خردایش است را نیز تامین کند.

این فرآیند یکی از مراحل پرهزینه موجود در کارخانه های فرآوری است،به نحوی که بیش از ۵۰ درصد هزینه های سرمایه گذاری و عملیاتی را به خود اختصاص می دهد. بنابراین طراحی، انتخاب مدار مناسب، بهینه سازی و کنترل از پارامترهای مربوط به مدار خردایش است که با در نظر گرفتن آ نها م یتوان نه تنها بازدهی مکانیکی را افزایش داد بلکه محصول مطلوب تری را برای مراحل پرعیارسازی آماده کرد.

عملیات خردایش در صنایع مختلف مثل صنایع معدنی، عمران، صنایع شیمیایی ، مهندسی مواد، کشاورزی، صنایع غذایی و نظایر آن کاربرد فراوان دارد. اگر چه هدف از خردایش در این صنایع از جنبه های زیادی مشابه هم است ولی از خیلی از جنبه ها نیز متفاوت است. این تفاوت در آزمایشگاه و صنعت نیز وجود دارد.

تقسیم بندی تجهیزات خردایش

طیف وسیعی از تجهیزات خردایش در دنیا وجود دارد. علت اصلی فقدان استانداردسازی کاربرد این تجهیزات، گوناگونی مواد تحت خردایش، کیفیت محصول مورد نیاز، محدودیت تئوری خردایش و اطلاعات اقتصادی لازم برای هزینه های سرمایه گذاری وعملیاتی در صنایع مختلف است. اما برای سهولت انتخاب و به کارگیری این تجهیزات، طبقه بندی آن ها ضروری است. تجهیزات خردایش را می توان از جنبه های مختلف مثل اندازه بار ورودی، اندازه محصول، نحوه اعمال نیرو و مکانیزم شکست، محیط خردایش،کاربرد در مدار و نظایر آن طبقه بندی کرد.

1

تجهیزات خردایش

تجهیزات خردایش در مقیاس صنعتی

سنگ شکن ها و آسیاهایی که در مقیاس صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند در زیر ارایه می شوند

سنگ شکن های اولیه

اولین مرحله خردایش قطعات بزرگ و سخت کانسنگ خروجی از معدن، سنگ شکنی و کاهش ابعاد است. کانسنگ هایی نظیرپلاسرهای قلع و طلا و کانی های ماسه ای معمولا نیاز به سنگ شکن اولیه ندارند. عملیات سنگ شکنی در مقیاس صنعتی به وسیله سنگ شکن های فکی، ژیراتوری، ضربه ای، بار دهنده سرخود، غلتکی دندانه دار، دندانه دار کم سرعت و گردان انجام می گیرد.

الف- سنگ شکن فکی

سنگ شکن های فکی دارای دو فک یکی ثابت و دیگری متحرک هستند که با زاویه های خاص نسبت به هم قرار دارند. مواد ورودی به سنگ شکن به طور متناوب بین فکها تحت فشار قرار می گیرد و خرد می شود. این سنگ شکن ها را بر اساس نحوه لولا شدن فک متحرک به سه گروه بلیک ۱، دوج ۲ و یونیورسال ۳ تقسیم می کنند. در نوع بلیک، دوج و یونیورسال لولا به ترتیب در بالا، پایین و وسط فک قرار دارد. از بین مدلهای مختلف سنگ شکن فکی، نوع بلیک بیشترین کاربرد را دارد. نوع دوج تنها در آزمایشگاه برای تهیه محصول با دانه بندی یکنواخت استفاده می شود. فک ها از فولاد مقاوم در برابر سایش ساخته می شود. هر دو فک ممکن است مسطح یا فک ثابت مسطح و فک متحرک محدب باشد. سطح هر دو فک ممکن است صاف یا موجدار باشد. سنگ شکن بلیک در دو نوع بازوی ساده و مضاعف ساخته می شود. نوع بازوی مضاعف برای سنگهای سخت و نوع بازوی ساده برای سنگهای با سختی پایین استفاده می شود. این نوع سنگ شکن ها در کارخانه هایی که ظرفیت آن ها کمتر از ۱۰۰۰ تن در ساعت باشد به عنوان سنگ شکن اولیه استفاده می شود.

ب- سنگ شکن ژیراتوری

سنگ شکن ژیراتوری از یک بدنه ثابت مخروطی شکل (جام) و یک هسته میانی خردکننده که حرکت ژیراتوری دارد، تشکیل شده است. مواد مورد نظر در فاصله بین بدنه ثابت و هسته متحرک خرد می شوند. در مدت زمانی که در یک بخش از فضای داخل سنگ شکن هسته متحرک در حال نزدیک شدن به بدنه است، مواد در آن بخش خرد می شوند و در همین مدت زمان در قسمت مقابل، فاصله بین بدنه ثابت و هسته متحرک در حال زیاد شدن است و مواد در آن قسمت به تدریج به قسمتهای پایین تر حرکت کرده، فضای موجود را پر می کنند. بدین ترتیب عمل سنگ شکنی به طور دایم انجام می گیرد و نیروی لازم برای آن یکنواخت است.

این سنگ شکن بر خلاف فکی نیاز به تغذیه کننده ندارد و می توان آن را مستقیما به وسیله کامیون های بزرگ معدنی از چند جهت باردهی کرد. این سنگ شکن در سه مدل محور متکی، معلق و ثابت ساخته می شود. مشکلات فنی باعث محدودیت در ساخت مدل محور ثابت به ویژه در ابعاد بزرگ شده است به همین علت دو مدل اول بیشتر مرسوم است. ابعاد یا مدل این سنگ شکن با مشخصات جام و ابعاد دهانه و گلوگاه به شکل زیر بیان می شود:

قطر جام در گلوگاه در دهانه ورودی

– قطر جام در دهانه در دهانه ورودی

– محیط جام در محل بار ورودی در دهانه ورودی

– بیشترین قطر در راس در دهانه ورودی

مشخصات فنی

مشخصات

مقدار

مشخصات

مقدار

ابعاد سنگ شکن

دهانه*عرض

ارتفاع قائم

دو برابر دهانه

بزرگترین اندازه سنگ شکن(mm)

۱۶۰۰*۲۵۱۴

عرض فک

۳-۳/۱برابر دهانه

حداکثر توان(kw)

۴۰۰

دامنه نوسان فک

) ۰٫۸۵دهانه ورودی) ۰/۰۵

زاویه بین فک ها (درجه)

۲۵-۲۰

سرعت فک متحرک(rpm)

۳۵۰-۱۰۰

پارامترهای عملیاتی

مشخصات

مقدار

مشخصات

مقدار

ابعاد بار ورودی

۹/۰-۸/۰اندازه دهانه

نسبت خردایش

۱/۹-۱/۴

ابعاد محصول(درصد کوچکتر از دهانه)

در حالت باز ۸۰ و بسته ۶۵

تابع توزیع دانه بندی

گادین با شیب منحنیα=۰/۸۸

کاربرد

سنگ شکنی اولیه با ظرفیت تولید متوسط، خردایش مواد سخت و نیمه سخت به صورت خشک و مدار باز

مزایا

مناسب برای خردایش کانسن گهای با حداکثر ابعاد نسبی یک متر، استفاده در مدارهای که اهمیت اندازه بار ورودی بیشتر از ظرفیت است ، دارای مزیت نسبی به ژیراتوری در خردایش مواد حاوی رس بالا ، قابل نصب در زیر زمین و روی زمین و هزینه سرمایه گذاری و نگهداری کمتر نسبت به ژیراتوری ، قابلیت ساخت به صورت چند تکه برای حمل و نصب آسان در مناطق دور دست یا به صورت زیرزمینی

محدودیت ها

نیاز به فونداسیون قوی، ظرفیت کمتر نسبت به ژیراتوری در دهانه یکسان، فرسایش سطح فک ها، نیاز به سیلو و تغذیه کننده، هزینه نصب بیشتر نسبت به ژیراتوری

تیم فرآوری شرکت اماده طراحی خط خردایش جهت راه اندازی معادن شن و ماسه کوهی می باشد.