نقشه‌برداری (به انگلیسی: Surveying) یا مهندسی نقشه‌برداری، شاخه‌ای از علوم مهندسی است که به جمع آوری، آماده سازی، ذخیره سازی، پردازش، مدیریت، تحلیل، تلفیق، بازیابی و انتقال داده‌های مکان مرجع می‌پردازد.

معمولاً عملیات نقشه‌برداری شامل دو مرحله برداشت (یا اندازه‌گیری و محاسبه) و ارائه نتایج کار است. در مرحله اندازه‌گیری، از وسایل و دستگاه‌ها (نظیر توتال استیشن‌ ها، تئودولیت‌ها، جی‌پی‌اس و …) و نیز روش‌های مختلفی استفاده می‌شود تا داده‌های لازم برای مرحله دوم بدست آید. نتایج کار به صورتهای آنالوگ ( نقشه، مقاطع طولی و عرضی و…) یا رقومی (مانند جدول‌ها، مدل‌های رقمی زمین) ارائه می‌گردد.

برای نمایش اطلاعات جمع‌آوری شده در نقشه‌برداری از سیستم تصویر استفاده می‌گردد. رایج‌ترین سیستم تصویر مورد استفاده در نقشه‌برداری، سیستم UTM (Universal Transvers Mercator) می‌باشد.

نقشه برداری شاخه های مختلفی دارد.

ژئودزی

ژئودزی نوع پایه نقشه‌برداری جهت تعیین و بررسی شکل و ابعاد زمین و عوارض سطحی آن.

فتوگرامتری

فتوگرامتری، تهیهٔ نقشه با استفاده از عکس برداری زمینی، هوایی یا ماهواره‌ای. (پهباد)

کاداستر

کاداستر (پارسل مپ) به نقشه‌برداری ثبتی گفته می‌شود، اغلب این‌گونه نقشه‌برداری، ارزش حقوقی دارد.

آب‌نگاری

آب‌نگاری (هیدروگرافی) تهیه نقشه و داده‌های مکانی از ژرفای آب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سامانه اطلاعات مکانی

سامانه اطلاعات مکانی (GIS) در این سیستم همه اطلاعات به صورت مکان مرجع، دسته‌بندی می‌شوند و کاربردهای فراوانی دارد، از جمله ذخیره، بازیابی، به هنگام‌سازی و پردازش داده‌های مکانی به منظور اتخاذ یا پشتیبانی یک تصمیم برای حل یک مسئله، به بهترین روش و کمترین هزینه را ممکن می‌سازد.

سنجش از دور

سنجش از دور (RS) جمع‌آوری اطلاعات از عوارض سطح زمین، بدون تماس فیزیکی است، که بیشترین اتکای آن به تصاویر ماهواره‌ای می‌باشد.

تیم تخصصی نقشه برداری شرکت با تجهیزات کاملا پیشرفته که شامل انواع توتال استیشن و پهباد می باشد. آماده اجرای عملیات برداشت و تهیه کلیه نقشه های توپوگرافی و زمین شناسی در مقیاسهای مختلف می باشد. تهیه نقشه توپوگرافی معادن ، زمین های کشاورزی ، کارخانجات مختلف ، برداشت و تفکیک زمین ، دپوگرافی انواع دپوی معادن ،کارخانجات کاشی و سرامیک و صنایع ذوب آهن و فولاد، تهیه نقشه معادن توسط پهباد به روش فتوگرامتری در سریع ترین زمان و قیمتی مناسب تر از برداشت زمینی…

جهت اطلاعات بیشتر با واحد نقشه بردرای شرکت تماس حاصل نمایید.

۰۳۱۳۲۶۶۸۸۲۷