پرلیت (Perlite)

پرلیت نوعی سنگ آتش فشانی با ترکیب اسیدی تا حد واسط است که مقادیر کمی آب در داخل شبکه خود ذخیره نموده که در اثر پخت و در حرارتی حدود ۹۰۰ درجه از ۱۰ تا ۲۰ برابر حجم خود منبسط می گردد و وزن مخصوص بین ۵۰ تا ۱۳۰ کیلو گرم در هر متر مکعب پیدا می نماید. این عمل خود موجب سبکی و تخلخل فراوان گردیده و از طرفی با توجه به سختی سنگ پرلیت که بین ۵ الی ۶ است کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف پیدا می نماید.

شرکت مهندسی آسیا با سالها تجربه به عنوان یکی از مراجع تولیدی پرلیت در ایران فعالیت دارد. این شرکت مفتخر است با تولید انواع دانه بندی های پرلیت نیازهای بازار مصرف این محصول را برطرف نماید.

کاربردهای پرلیت

از جمله در صنعت به عنوان سنگدانه سبک جهت تولید بلوک های سبک دیواری بتنی و گچی ، به عنوان فیلتراسیون در صنایع دارویی و غذایی و نوشابه سازی، بعنوان پرکننده در صنایع کاغذ سازی و پلاستیک سازی و رنگ و سرامیک سازی، به عنوان سرباره گیر در صنایع ذوب فلزات، به عنوان سبک کننده خاک و مکمل کودهای شیمیایی در صنایع کشاورزی و جهت رطوبت رسانی مطلوب به ریشه گیاهان در صنعت پرورش گل و تولیدات گل خانه ای، جهت تولید انواع نشاء در کشاورزی بدون خاک، جهت آب بندی در چاه های حفاری در صنعت نفت و تونل سازی در صنعت ساختمان و همچنین به عنوان ساینده درتهیه خمیر دندان و در پالایشگاه ها، صنایع پتروشیمی برای ایزولاسیون بدنه تانک ها و در نیروگاه ها برای حفاظت و جلوگیری از افت حرارت های بالا (مانند ورمیکولیت به همراه سیمان) و در کپسول های انواع گاز ها برای ممانعت از بالا رفتن درجات حرارت پایین و بالاخره در زیست محیطی برای رفع آلودگی های نفتی در سواحل، پالایشگاه ها، نیروگاه ها و یا کارگاه هایی که با روغن و مواد آلوده نفتی سر و کار دارند.